maandag 13 april 2015

Waardenladder


Hallo Blog-lezers....

Vandaag de waardenladder met ons leerteam besproken. Interessant om te discussieren met vakgenoten over de waardes die elk aan het onderwijs toekent. We werden het redelijk snel met elkaar eens....je merkt voor mijn gevoel op dat soort momenten hoe intensief we gedurende dit LA hebben samengewerkt en dat we reeds een flink stuk discussie hebben gevoerd tijdens het voortraject. 
De vijf waardes die voor ons leerteam belangrijk zijn, komen grotendeels binnen ons beoogde scenario terug. In die zin droeg de waarden-bespreking van vandaag, ook vanuit deze hoek, bij aan onze voorbereiding voor the Challenge Day. Van de andere kant ook goed om te bemerken dat de gekozen waarden (persoonlijke ontwikkeling; erkenning/waardering; kwaliteit; flexibiliteit; duurzaamheid) waarden zijn waar we in onze huidige onderwijspraktijk toenemend op gericht zijn. Ons beoogd scenario is in die zin nu al enigszins zichtbaar en herkenbaar in de lopende onderwijsontwikkelingen. 
Dit geldt trouwens niet alleen voor mijn eigen onderwijssetting (HBO) maar ook voor andere settings, zoals blijkt uit een vanochtend gepubliceerd artikel in een provinciaal dagblad.....waarin melding wordt gemaakt van zaken als 21 st century skills, kritisch denkvermogen en burgerschapcompetenties binnen het basisonderwijs. Deze aspecten worden ingezet als "unique selling points" voor het basisonderwijs aan 4-jarigen, zodat deze voorbereid zijn op hun toekomstige rol als werknemer van 2030. Zo kom je overal datgene tegen waar we binnen ons LA4 en scenario mee bezig zijn geweest....leuk om te zien en te herkennen!

Gr. Frank Duijzings 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten